zaterdag 27 oktober 2007

Beijing/ Peking (1)

Na heel veel tripjes in China voor het werk, hadden we nu eindelijk eens de gelegenheid om China eens van de andere kant te bekijken. En waar kun je nu beter beginnen dan in Beijing? Volgend jaar het middelpunt van de Olympische Spelen maar al eeuwenlang de stad van waaruit dit immense land wordt geregeerd.

We hadden maar drie dagen en dat betekende dat we ons moesten concentreren op de echt allerbelangrijkste hoogtepunten. Dat werden voor ons Hutong, de Chinese Muur, het Zomerpaleis en uiteraard de Verboden Stad.

Op vrijdag 19 oktober vertrokken we om 7 uur 's morgens met een limousine (lekker luxe maar door een speciale aanbieding net zo duur als een taxi) naar het vliegveld om met Dragonair naar Beijing te vliegen. Dat is al met al toch een vlucht van ruim 3 uur.

Keurig op tijd kwamen we aan en werden door een limousine van het hotel afgehaald. Na een klein uurtje rijden door Beijing en de welbekende luchtvervuiling (de stank van uitlaatgassen was echt niet te harden) kwamen we bij het Grand Hyatt in Beijing aan. Onderweg waren ons de enorme gebouwen al opgevallen waarover veel mensen ons verteld hadden. Ook de straten zijn ruim en je krijgt daardoor nooit een beklemmend gevoel zoals je dat wel hebt in Hong Kong.

Bij het hotel was het een drukte van jewelste en de dame aan de balie vertelde ons dat het hele hotel met ruim 800 kamers was volgeboekt. De reden hiervoor was de jaarlijkse marketing meeting van Fendi, een bekend en zeer duur modemerk. Er liepen heel veel mensen rond in de meest hippe en trendy kleding en het wemelde er van de fotografen.

We gingen snel naar de kamer, die eerlijk gezegd een beetje tegenviel. Omdat ons hoofddoel echter het bezichtigen van de stad was, hebben we daar niet teveel aandacht aan geschonken.

Het weer was prachtig en we besloten om direct op pad te gaan. Omdat het al met al toch al redelijk laat was, zo tegen drieën, besloten we met Hutong te beginnen.

Hutong

Hutong is een oude buurt in Beijing waar je nog veel oude huisjes en ambachten tegenkomt. Je kunt het vergelijken met wat vroeger De Jordaan in Amsterdam was. Hutong bestrijkt een redelijke oppervlakte en je kunt daarom het beste met een riksja laten vervoeren. Het voordeel is dat je er direct een gids bij hebt. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk.

Nadat we uit de taxi waren gestapt, werden we direct belaagd door allerlei mensen die ons in een riksja wilden hebben, dus een deal was zo gemaakt. We hadden een bijzonder grappige gids bij ons die weliswaar bijna geen Engels sprak maar we hebben ontzettend met hem gelachen. Hij had het namelijk heel erg zwaar met het fietsen en begon wat te zuchten en steunen. Daarop begonnen wij hem aan te moedigen en werkte hij zich in het zweet voor ons. Af en toe draaide hij zich om en sloeg Bert op z'n been zo van: 'jij bezorgt me heel wat spierpijn' en 'kun jij niet beter fietsen dan ga ik wel zitten'.

Het werd nog spannend ook toen we de hoofdstraat 'even' gingen oversteken. Meneer fietste doodleuk tegen het verkeer in en we gingen tussen het verkeer door naar de overkant. Ik heb echt doodsangsten uitgestaan. Nog leuker werd het toen we daarna weer terug moesten. Een auto kwam maar net op tijd tot stilstand en ik had het niet meer. Bert vond het allemaal nogal hilarisch maar ik was blij dat we het overleefd hadden.

In totaal zijn we zo'n twee uur door Hutong gefietst en toen we klaar waren was het al echt donker en berekoud.
Wat hebben we allemaal gezien?
Deze wijk heeft weliswaar een aantal monumenten maar het is vooral een volkswijk en daarom hebben we hoofdzakelijk indrukken opgedaan.
Wat ik persoonlijk wel jammer vind, is dat deze buurt compleet wordt gerenoveerd en dat daarmee het karakter toch wel wordt aangetast. Het is uiteraard zeer begrijpelijk dat mensen niet meer met z'n twintigen een toilet willen delen maar het zou mooi geweest zijn als de gevels in ieder geval bewaard zouden zijn gebleven en dat is nu niet het geval.

We hebben in ieder geval een huisje gezien dat nog helemaal in tact was en waar een vriendelijk dametje ons rondgeleid heeft. Zij sprak totaal geen Engels maar had dit probleem prima opgelost door overal bordjes met teksten neer te zetten en ons dat aan te wijzen. Ze was duidelijk heel trots op haar vader die een beroemde generaal was.
Na de rondleiding kregen we heerlijke jasmijnthee. De rondleiding was niet gratis maar kostte iets van 80 cent, waar vind je dat nog?

Uiteraard werden we ook nog even een plaatselijk winkeltje in geleid. Je kon van de buitenkant helemaal niet zien dat het een winkeltje was maar het werd speciaal voor ons opengemaakt. Het stond boordevol met prulletjes en helaas voor de eigenaar was er voor ons niets bij. Volgende keer beter.

De tocht werd voortgezet en we kwamen bij een porceleinfabriekje waar we een uitstekende rondleiding kregen en vrij mochten fotograferen, ook de historische stukken van honderden jaren oud. Er waren diverse mensen aan het werk en de sfeer was zeer ontspannen. We hebben nog wat leuke dingetjes gekocht na te hebben afgedongen, wat hier de gewoonte is.

Daarna hebben we nog even stilgestaan bij de Bell Tower oftewel de Klokkentoren om een paar mooie foto's te maken. Deze toren was samen met de Drum Tower onderdeel van het keizerlijke gebied. Ze zijn beiden te bezichtigen maar zoals gezegd moesten we prioriteiten stellen.
Hierna was het terug naar het opstappunt en snel in een warme taxi.

Overigens was de riksjatocht niet zo goedkoop als de rondleiding in het huisje maar we hebben echt genoten en vreselijk veel plezier gehad met onze gids!

Nog een paar indrukken van Hutong.....