dinsdag 24 februari 2009

Kerstversiering in Hong Kong

Een voor ons Westerlingen leuke tijd is Kerst; de versiering, de lichtjes, de speciale atmosfeer. Dat is in Hong Kong niet anders.




Nou ja, toch wel een beetje want hoe hard het ook wordt geprobeerd, helemaal begrijpen waar het Kerst om draait, doen ze niet echt. Er wordt wel ontzettend veel geld uitgegeven door de winkelcentra, de shopping malls, om zoveel mogelijk publiek te trekken.

We hadden al eens het thema rondom de 'Ruimte-Kerst'. Geen idee waar dat over ging. Overal hingen ruimte-achtige figuren en was het vooral heel erg kitsch.

Maar er wordt hard aan gewerkt om de echte Kerstsfeer zover mogelijk te benaderen en ik moet zeggen dat het dit jaar een stuk beter was.

In Cityplaza werden er bijvoorbeeld drie gigantische Drie Koningen geplaatst met enorme stoffen gewaden. Heel indrukwekkend en het beoogde effect werd ook behaald: er kwamen heel veel mensen naar toe om de Heren te fotograferen.

Maar de 'place to be' is als altijd Harbour Plaza waar weer alles uit de kast was gehaald voor het grootste glitter en glamour evenement van het jaar. Hier komen echt duizenden mensen op af. Het thema dit jaar was wel een beetje vaag moet ik zeggen.

Vorig jaar hadden ze een slee met rendieren op een rail boven de menigte. Dit bewoog allemaal en was erg mooi. De trein van dit jaar valt daarbij vergeleken een beetje tegen. Om jullie een indruk te geven heb ik een paar filmpjes gemaakt, dan kunnen jullie zelf beoordelen wat jullie ervan vinden.





Wat een beetje vreemd was zo vlak voor onze terugkeer naar Duitsland, was dat het thema in Hang Hau dit jaar de Duitse kerstmarkt was. Toeval?

Ze hadden het werkelijk heel leuk versierd met allerlei kleine huisjes waar van alles te koop was en waar we een heerlijk speculaasijsje hebben genuttigd. Glühwein was er helaas niet maar ik vraag me ook af of de Hong Kong'ers dat wel zo lekker zouden vinden.

Bovendien is het in December nog altijd rond de 25 graden dus wie drinkt er dan glühwein?

Heb ik overigens al eens verteld dat Aziaten niet zo goed tegen alcohol kunnen? Het is dat ik het zelf heb meegemaakt anders had ik het niet geloofd maar ze worden ontzettend snel dronken. Het mooiste voorbeeld daarvan is wel de tiramisu die door de vriend van een collega was gemaakt. Er zat wel wat teveel rum in maar zelfs als je een wijnglas in plaats van een borrelglas rum verdeelt over een grote schaal, blijft er per persoon uiteindelijk maar een heel klein beetje over.

Enfin, we zaten in de kantine van het werk heerlijk te genieten van ons stukje tiramisu totdat ik begon op te merken dat sommige van mijn collega's wel heel erg giechelig werden en rood begonnen aan te lopen.

Dat rood aanlopen schijnt overigens HET kenmerk van het nuttigen van alcohol te zijn. Het is daardoor ook nog eens moeilijk te verbergen en daar hebben ze een hekel aan.

Maar het is echt waar, twee collega's raakten werkelijk behoorlijk aangeschoten van de tiramisu. Terwijl ik nog heerlijk een tweede keer opschepte, hielden zij het dus voor gezien.

Dat wist ik dus niet voordat we naar Hong Kong vertrokken. Dat zijn nou van die typische dingen die je alleen maar te weten komt als je ergens woont.

Mijn Hollandse aard (of is het de Amsterdamse humor?) kwam daarbij wel direct naar boven want nu ik dit weet, geef ik met het grootste plezier een feestje voor mijn Aziatische vrienden. 10 Man, 1 fles wijn en klaar ben je. Zo goedkoop kom je er in Nederland niet mee weg!

Geen opmerkingen: