dinsdag 22 mei 2007

Disneyland

Hong Kong heeft een Disneyland. Degenen die ons een beetje beter kennen, weten dat we gek zijn op zulke parken en dan met name op de achtbanen. Dat heeft overigens niet alleen te maken met het feit dat we het bekende gooi- en smijtwerk leuk vinden maar ook met het feit dat Bert van zo ongeveer alle andere attracties groen gaat zien.

Enfin, tijdens onze look and see trip hadden we besloten om in ieder geval ook naar Disneyland te gaan. We wisten immers op dat moment nog niet of we in Hong Kong zouden gaan wonen en we waren nog nooit in Disneyland geweest.

De dag die we hadden uitgekozen, bleek een prachtige dag te zijn met veel zon en een lage luchtvochtigheid dus dat was een gelukje.

De makkelijkste manier om er te komen, is met de MTR (de metro). Dat is nu voor ons best ver weg omdat Disneyland vlakbij de Hong Kong airport is en dat is helemaal aan de andere kant van de New Territories. Dat betekent dat we vanaf huis toch al gauw zo'n anderhalf uur onderweg zijn maar de dames en heren van de MTR hebben het de moeite waard gemaakt, kijk maar.











Aan de kleinste details is gedacht.....


Het park is niet groot, ik denk dat het te vergelijken is met Slagharen. Daar kun je ook een dagje doorbrengen zonder dat je je hoeft te haasten om alles te zien. In Disneyland is dat net zo. Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd het idee had dat het er heel Amerikaans zou zijn en erg plastic maar ik moet zeggen dat me dat reuze meeviel. De shows in de theaters en op straat zijn zeer professioneel. Verder is alles keurig onderhouden, de toiletten zijn erg schoon en eten en drinken is er in overvloed.










Het park bestaat uit drie delen, Tomorrow Land, Fantasy Land en nog een Land waarvan ik de naam vergeten ben maar dat is voor de allerkleinsten onder ons. Tomorrow Land is eigenlijk het gedeelte waar wij te vinden waren. Daar zijn de leuke attracties zoals Space Mountain (achtbaan).

Dat ging zo hard dat ik de tranen in mijn ogen kreeg. Het is ook nog eens in het donker dus je ziet niet echt waar je heen gaat. Super. Hoewel ik Vogel Rok in De Efteling toch net een graadje beter vind. Bert vind van niet omdat Vogel Rok echt heel donker is en hij dan zoals al eerder vermeld, groen gaat zien.
Wat echter bijna ouderwets plezier geeft, is de attractie Astro Blasters met Buzz Lightyear, de held uit Toystory. Je zit in een karretje en moet op allerlei doelen schieten om punten te scoren. Dat is niet zo makkelijk want je moet je karretje draaien en snel zijn met schieten. Omdat Bert als man niet kan multi-tasken oftewel meerdere dingen tegelijk kan doen, ben ik dus de pineut en doe zowel het stuur- als het schietwerk (voor mijn eigen punten).

Buiten het feit dat ik dus half gestoord uit de attractie kom omdat ik en zelf wil scoren en Bert in mijn oor zit te tetteren dat ik een bepaalde richting uit moet sturen, is het een buitengewoon leuke attractie. Ik geloof dat we er wel zes keer achter elkaar in zijn geweest totdat ik mijn armen niet meer voelde.





Hier zie je een collega die het ook eens gaat proberen.




De straatshow is ook zeer interessant en professioneel. Hier zijn een paar foto's.















Je kunt ook met de trein rondom het park rijden ('All a-board!'). Dat geeft een prima overzicht en onderweg kom je ook nog die maffe groene mannetjes uit Toystory tegen die niet echt bijster intelligent zijn en alleen 'ooooooooooooooooooooh' zeggen. Je schrikt je compleet te pletter omdat je dat echt niet verwacht tijdens je rustige rondritje.





En dan is het wachten tot het donker wordt want dan begint het vuurwerk. Dat is elke avond en zeker de moeite waard om nog even voor te blijven hangen. Het duurt zeker een half uur en is indrukwekkend.



Waar ik geen foto's van heb, zijn de uitdossingen van volwassen bezoekers van het park. Of dat nou typisch is voor hier, weet ik niet maar geloof het of niet; in de MTR gaan plotseling de tassen open en komen de Mickey Mouse oren tevoorschijn die dan vol trots worden opgezet. Ik heb het hier dan over volwassen mensen, ? Dat zul je in Europa toch niet gauw zien.

Maar dat is wel het leuke; Disneyland mag dan heel Amerikaans zijn, je snuift altijd weer een beetje Chineze of Hong Kong cultuur op en zoiets als dit vind je niet in een natuurpark.

Geen opmerkingen: